At vælge det rigtige nyhedsbrevs-system til sin virksomhed kan være en jungle at finde rundt i.
Særligt når det er første gang - og man ikke rigtig ved hvilket behov man får - udover at der skal nogle nyhedsbreve ud.
Her vil jeg belyse nogle parametre, som jeg ser som interessante at overveje imens du træffer dit valg.
Og jeg vil ud fra disse give dig mine overvejelser med de systemer, jeg selv har brugt.
Hvert nyhedsbrevs-system har sine egne formål og styrker til forskellige behov og størrelse af virksomhed. Og til forskellige budgetter,
Mit fokus her er rettet mod selvstændige og mindre virksomheder - det er det, jeg har størst erfaring med.
Parametre, du kan undersøge
Først vil jeg starte med nogle mere overordnede emner.
Brugervenlighed
Er du nybegynder - og ikke særlig teknisk interesseret, er det vigtigt at systemet er nemt og intuitivt at arbejde med. Især hvis du er gør-det-selv-typen. Hvis du alligevel tænker at få brug for hjælp til at komme i gang, er det måske knapt så vigtigt.
Designet
Designet kan være meget vigtigt - for især kreative typer. Og det kan have 2 vinkler:
- er systemet lækkert at at arbejde i
- og er det nemt at skabe smukke nyhedsbreve - fx med hjælp fra et større udvalg af templates.
Dedikeret system
Hvis du skal lave online kurser o. lign. - så har du måske hørt om systemer som EasyMe, Simplero og Kajabi. Udover at kunne håndtere salg af online produkter mm - har de også indbygget nyhedsbrevs-funktionalitet.
Det kan være en fordel at anvende det - du skal ikke sætte dig ind i flere systemer og evt få dem til at arbejde sammen - og du kan i samme system se hvem der er kunder og hvem der “bare” er på nyhedsbrevet.
På den anden side - jo flere funktioner du samler 1 sted - jo mere stavnsbundet vil du være. Det kan være sværere at skifte system, hvis dine behov - eller systemets priser - ændrer sig.
GDPR
Lovgivning er til gengæld ikke smag og behag.
Når du vælger et system, skal du naturligvis sikre dig at systemet understøtter at kunne overholde GDPR-reglerne og markedsføringsloven.
Priserne
Mange nyhedsbrevssystemer har mulighed for gratis abonnement. Dog med færre funktionaliteter og begrænsninger i antallet af læsere eller mails.
Det er en stor fordel for helt små virksomheder, der endnu ikke har det store budget. Her har du mulighed for at komme i gang med nyhedsbreve helt gratis.
Dog skal du huske at kigge efter prisudvikling. Der er forskel på hvor hurtigt man kommer op i de dyrere abonnementer.
Hvis du til gengæld har en forretning, hvor email-markedsføring har potentiale til at understøtte en stor omsætning - ja så kan det være godt givet ud at hoppe på et betalt system, med gode automatiserings- og integration-muligheder.
Integrationer
Nogle virksomheder har behov for integration fra nyhedsbrevs-systemet til andre systemer. Det kunne fx dreje sig om:
- webshops - hvor en stærk integration til fx Shopify eller WooCommerce kan give mange automatiserede muligheder for email-markedsføring baseret på kundernes adfærd på shoppen.
- booking, tilmeldinger og køb af online produkter - her kan det være dejligt at kunne integrere systemerne, så du i nyhedsbrevs-systemet kan segmentere dine kunder og lave målrettet email-kampagner til dem
- hjemmeside - fx WordPress. Nogle Nyhedsbrev-systemer kan integrere med hjemmesiden, så du fx kan designe popup-formularer i nyhedsbrevs-systemet
- sociale medier - fx til tilmeldings-formularer
- CRM-systemer - altså dit “kundekartotek”. Har du det i et særligt system, hvor du holder øje med salgs-aktiviteter og køb, tilbud, fakturering osv. Måske dit mail-system er rigeligt for dig til at have styr på kunderne - ved hjælp af tags.
Hvis du endnu ikke kender dine kommende behov for integrationer - så hold i det mindste øje med at Zapier er på listen. Zapier er en automatiserings-motor - som du kan bruge til at integrere systemer - altså sende informationer mellem dine systemer.
Automatiseringer og triggers
Automatiseringer i Nyhedsbrevs-systemet er måske ikke det allerførste, du får brug for. Men det bliver sikkert det næste. For det er her systemet for alvor kan komme til at tjene dig.
Mange har succes med at lave sælgende mail-serier baseret på handlinger, som potentielle kunder foretager.
En klassiker er at lave en “gratis” gave til dem, der tilmelder sig dit nyhedsbrev. Herefter sendes automatisk en serie af mails afsted, som skal invitere de nye til et ekstra køb - eller fx til at booke en samtale med dig. Mulighederne her er rigtig mange - og du kan spare en masse kræfter.
Mailserier skal trigges af en hændelse. Det kan som nævnt være at få en freebie - men det kan også være baseret på handlinger i web-shoppen, fødselsdagshilsner, klik på links - eller en del af et online kursus.
Support-funktionen
Et væsentligt punkt kan også være at kigge på support-funktionen.
- Hvor nemt er det at få hjælp i systemet?
- Er der en slags community?
- Er det et system, som mange har lyst til at undervise i på YouTube, så du nemt kan google dig til vejledninger?
Sammenligning af populære systemer
Her vil jeg lige introducere dig til nogle af de populære systemer på markedet, og som jeg alle har arbejdet i.
Tip mig gerne, hvis du kender et godt system til den solo-selvstændige, som jeg burde kigge nærmere på.
Mailerlite
Det er min erfaring, at MailerLite er det bedste valg til nybegynderen.
Det er nemt og intuitivt at gå til. Og ikke mindst - du kan lave mail-serier på det gratis abonnement.
Gratis abonnement dækker: 1 bruger, 1000 subscribers, 12000 månedlige mails.
Kit (Tidligere Convertkit)
Kit er rettet mod “Creators” - men alle kan være med.
Systemet er forholdsvis enkelt at komme i gang med - og overskueligt at finde rundt i. I den betalte udgave er der gode automatiseringsmuligheder.
Gratis abonnement dækker: 10000 subscribers, 1 mailserie, 1 bruger.
MailChimp
Da jeg startede med Nyhedsbrev, var MailChimp det system, de fleste anbefalede. Jeg synes det var forholdsvis nemt i starten - men det udviklede sig til mere avanceret funktionalitet - og i min optik mindre intuitivt at finde rundt i. Det er min opfattelse i dag, at de henvender sig til lidt større virksomheder.
Gratis abonnement dækker: 500 subscribers, 1000 mails om måneden.
Der er 30 dages gratis prøvetid på de betalte abonnementer.
EasyMe
EasyMe er egentlig ikke kun et mailsystem - men et samlet system for booking, tilmelding, online kurser og salg af online produkter. Man kan også lave en simpelt hjemmeside her. I udgangspunktet er målgruppen alle former for behandlere.
EasyMe giver mulighed for at tagge rigtig meget - som kan bruges til fx automatiske mails. Et system, hvor du har dit kunde-oversigt.
Der er ingen gratis abonnement - men 14 dages prøvetid.
Klaviyo
Klaviyo er for dem med webshop, da det integrerer med bla. Shopify og WooCommerce. Det vil sige, at du i Klaviyo får alle kunder ind i systemet - og kan lave email-markesføring og servicemails baseret på det, der sker i “Indkøbsvognen”.
Der er mange funktioner i Klaviyo - med den ulempe, at det ikke er det mest intuitive system, at sætte sig ind i.
Gratis abonnement dækker: 250 subscribers, 500 månedlige mails, 1 bruger
Afrunding
Jeg håber denne oversigt hjælper dig til større klarhed over dine behov.
Mange systemer giver mulighed for et gratis abonnement. Det kan du udnytte til at undersøge hvor nemt det er for dig, at bruge systemerne.
Derudover er der også mange videoer - fx på youtube - som kan give dig et indtryk af hvordan man arbejder i systemet.
Så udvælg et eller to systemer, du er fristet af - opret en gratis profil og lær det at kende, så du får en fornemmelse af sværhedsgraden og mulighederne.
Og husk så - du kan skifte system, hvis dit behov ændrer sig. Flere af systemerne guider dig gerne til at migrere din mail-liste til deres system.
Så hvis du ikke ser det store avancerede behov - så start simpelt - og se hvad nyhedsbrevet kan gøre for dig.
Hvis du gerne vil have mere hjælp til at vælge - eller komme i gang med et system til nyhedsbrevet - så er du velkommen til at kontakte mig. Book en afklarende samtale herunder.
0 comments