Taknemmelighedsdagbog – hvorfor og hvordan

  • 8 måneder siden
Taknemmelighedsdagbog


Taknemmelighedsdagbog - hvorfor? og hvad får jeg ud af det?

At skrive Taknemmelighedsdagbog er en metode, der hjælper dig til at træne din taknemmeligheds-muskel.

Og hvorfor skal jeg det? Kunne du måske spørge.

Undersøgelser viser at taknemmelige mennesker er mere glade og optimistiske - har mere overskud - og er bedre til at passe på sig selv.

Når du mærker taknemmelighed, vænner du dig til at få et større fokus på de positive ting i din hverdag - i stedet for kun at se det negative.
Du vænner dig til at sætte pris på det, du tager for givet.
Sætte pris på det du har, kan, er.

Og når du sætter pris på alt dette - forstår du også at værdsætte det vigtige og passe godt på det.

Tingene bliver sat i perspektiv.

Taknemmelighedsdagbogen er din reminder og tilskyndelse til at få øjnene op for det du tager for givet.
En god måde at vænne sig til at få øjnene op for det vigtige - det du skal sætte pris på og værne om.

En taknemmelighedsdagbog er ikke kun et sted hvor du skriver ting ned - det er vigtigt at du prøver at få følelsen med. At du mærker din taknemmelighed.

Hvordan gør man?

Når du går i gang med at føre taknemmelighedsdagbog, så gør du som følger:

  • Start med at sætte dig for at det er det, du gør i en uge. 3 minutter hver aften ved sengetid i en uge. Gør det dermed overskueligt - og ikke mere forpligtende end det. Når den uge er gået, kan du evaluere og beslutte hvordan du vil fortsætte.
  • Find gerne en hyggelig notesbog - eller en anden form for papir - og en blyant, der ligger klar på sengebordet.
  • Hver aften som det sidste du gør, noterer du 3 ting ned, som du er taknemmelig for, sætter pris på - eller hvad du vil kalde det. Det skal ikke være det samme hver dag - forsøg at finde noget nyt. Få inspiration til hvad det kan være her nedenfor. Forsøg også at beskrive hvorfor du er taknemmelig for dette. Hvordan gør det dig glad?
  • Prøv så vidt muligt at forbinde dig med følelsen af glæde og taknemmelighed. Mærk hvordan den føles i kroppen - og forsøg at lade det være denne følelse, du falder i søvn med.
  • Observer i løbet af denne uge, hvad der sker med dig - og din lille opgave.
  • Bonus - hvis du har en at dele seng med - og du har lyst - så del dine (jeres) taknemmeligheder med hinanden.

Hvad skal jeg skrive i taknemmelighedsdagbogen?

Hvad har jeg at være taknemmelig for?

Jo - i virkeligheden er der masser af tage af. Det svære kan være at få øje på det.
Hvis du har det sådan, er der sikkert rigtig mange små og store ting, du tager for givet.

Men her er nogle ledetråde, der kan hjælpe dig på vej:

  • noget der er sket i løbet af dagen - hvor noget lykkedes for dig - hvor du var heldig
  • en der har givet dig opmærksomhed eller hjælp i dag
  • noget du har - småt som stort
  • noget du kan
  • noget du er
  • noget som andre er, kan eller gør - som du sætter pris på
  • noget du har oplevet eller lært tidligere, som gør dig gavn i dag

I stedet for at skrive 3 forskellige ting, kan du også give 3 grunde til at du er taknemmelig for noget - fx en person.

Kig i dine forskellige områder af livet - fritid, familie, arbejde osv.

Og så er der den udvidede udgave. Prøv at være taknemmelig for noget, der endnu ikke er der. Fx mærk den taknemmelighed du vil føle, når et møde i morgen får et godt udfald. Lad som om det allerede er sket. Det lyder måske lidt syret - men prøv det.

Næste step

Hvis du vil have endnu mere ud af din taknemmelighedstræning - så husk at sige tak i løbet af dagen til dem, der har fortjent det. Sig det højt.
Fortæl andre om hvad du sætter pris på og hvorfor.

Med dagbogen er du blevet vant til at få øje på de små detaljer, der betyder noget i det store billede.
Så gør dig selv og andre den tjeneste at bringe dette fokus for dagens lys.

Sig i det mindste tak, når nogen gør en indsats.

I mine øjne kan vi ikke takke nok.

Om forfatteren Mette la Cour

Mette la Cour Life- og stress coach Mindfulness-Instruktør Underviser

Skriv en kommentar: