Søvnproblemer – jeg kan ikke sove

  • 3 år siden

Er du også en af de mange danskere, der af og til lider af søvnmangel?

Søvnproblemer - Sov godt

Hvorfor er det vigtigt med god søvn?

Du ligger der i sengen med opspilede øjne, uro i kroppen og uro i sindet - og bliver mere og mere frustreret. For i morgen har du bare brug for at være frisk og veloplagt.

Kender du det? - Så læs videre her. For der er faktisk flere ting, du selv kan gøre for at forbedre din nattesøvn.

Krop og sind har brug for hvile. Der skal fred og ro til, så der kan ryddes op.

Den mad, du har spist, skal fordøjes færdigt. Næringsstoffer skal kanaliseres dertil hvor de skal bruges eller deponeres. Affaldsstoffer sendes mod udgangen.

Og immunforsvaret rydder op. Underlige celler og fremmede stoffer skal uskadeliggøres og sendes mod udgangen.

Der renses ud.

Og lidt på samme måde med sindet. Oplevelser skal "fordøjes" og lagres.

Jo mere tid og ro - jo bedre. Hvis du ikke giver dig selv den fornødne tid, vil du naturligvis blive mere træt og uoplagt - og mere modtagelig for sygdom.

Søvn er tid til oprydning

Men hvordan ville det være for dig, hvis du kunne få mere energi og overskud i hverdagen?

Når tankemylderet løber med din nattesøvn

Og der er faktisk en del, du selv kan gøre for at forbedre din søvn.

Det vigtigste råd er at gå tidligt nok i seng. Sove tilstrækkelig mange timer. Men det handler ikke kun om kvantitet - men også om kvalitet. Det er bare ikke gavnligt, hvis du ligger og vender og drejer dig hele natten.

Så skal der andre ting til.

Det første step er at tage din søvn alvorligt. Prioritere tilstrækkelig hvile. Gå på opdagelse i hvad der virker for dig.

Det næste er at forberede dig på at gå i seng. Det dur ikke hvis du bruger aftenen på alverdens opkvikkende midler - kaffe, sukker, spænding i TV, hård fysisk aktivitet fx.

Giv i stedet krop og sind mulighed for at falde til ro i løbet af aftenen - gerne med hjælp fra naturen. Eller ved hjælp af meditation eller vejrtrækningsøvelser.

Og så skal du lære at finde ro i tankemylderet og bekymringerne.

Om forfatteren Mette la Cour

Mette la Cour - Life- og stress coach - Mindfulness-Instruktør - Underviser - Skriver om mindfulness, nærvær og glæde i livet.

Skriv en kommentar: