februar 2

Ro i årevis


Min bedstefar underholdt os gerne med sjove ordspil. Og et af dem var denne:

Har du brug for lidt fred? Så meld dig ind i en ro-klub. Der får du ro i årevis.

Og han har sikkert ret. Jeg tænker at kajak-roere på en stille sø i den tidlige morgenstund får masser af ro.

Nå men..

Tankespindet

Rigtig mange mennesker løber rundt i hverdagen med alt for stort pres. Og får ikke den fornødne ro.

Af den ene eller anden grund. Eller måske af flere grunde.

Og mange er nok ikke rigtig klar over det. For det kommer snigende.

Eller man går og tænker at nu skal jeg bare lige tage mig sammen. Eller lige om lidt bliver det godt.

Eller endnu værre - de kan ikke mærke det.

Hvordan står det egentlig til hos dig? Trives du?

Er du glad? Eller er du tit frustreret? Træt?

Hvis du ikke trives helt - så find ud af hvad årsagen er for dig:

Dit hoved er fyldt med tanker. Hvad er det for nogle?

Er det bekymringer? Er der for mange ting du skal huske?

Er der kaos? Har du tabt overblikket?

Eller går du og slår dig selv i hovedet, fordi du ikke gør det godt nok?

Hvad handler dine tanker om?

Når vi er alt for optaget af tankespind - og måske løber på kanten af stress - så skærer vi nærmest forbindelsen til vores krop over. Og det er rigtig skidt.

Og hvorfor så det?

Fordi så kan du ikke mærke hvad der sker i din krop. Og det er her, de vigtige oplysninger til dig kommer fra. Din krop fortæller dig hvordan du har det. Og hvis du ikke kan høre det - og derved heller ikke agere på det - så bliver du syg. Fordi din krop bliver nødt til at råbe højere og højere.


Læs også: Ro på tankemylderet


Hvad fortæller din krop dig?

For det første er der selvfølgelig de almindelige fysiske signaler - sult, træthed, spændinger osv. Hvis du lytter til hvad din krop fortæller her, vil du vide hvornår din krop har behov for hvile, stræk, aktivitet, ilt, væske, mad - og ikke mindst hvilken slags mad.

Men det er ikke kun det, der foregår i kroppen.

Der er hele dit sanseapparat. Hvor fintfølende og opmærksom er du på hvad dit syn, din hørelse, din smagssans, din følesans fortæller dig?

Smager du for eksempel på den mad, du spiser?

Og så er der de vigtige pejlemærker - følelserne.

Ved du hvad der gør dig glad, vred, såret osv?

Ved du hvordan disse følelser mærkes i din krop?

Lægger du mærke til dine følelser?

Hvis du øver dig i at være opmærksom på dine følelser - og være nysgerrig på dem - bliver du så meget klogere på dig selv. Og du lærer at håndtere dine følelser med respekt og handle hensigtsmæssigt.

Så når du har lukket af for at mærke, hvad der foregår i din krop, bliver dit fødevareindtag nok ikke særlig hensigstmæssigt og dine følelser har måske et ukontrolleret udtryk - fx i form af vredesudbrud.

Gæt selv hvilke konsekvenser det har for dig, dit liv og dine omgivelser.

Hvad gør du?

Det er vigtigt at give dig selv ro. Og lære at give dig selv ro - helt ned i kroppen.

Et effektivt værktøj er åndedræts-øvelser. Der findes mange af slagsen.

Men de simpleste er at vænne dig til at lægge mærke til hvordan du trækker vejret. Og at tage dybe indåndinger.

Når du følger dit åndedræt helt ned i maven, genskaber du den mistede forbindelse mellem hoved og krop - og du har en vej til at nedsætte hastigheden og intensiteten af din tankestrøm.

Dernæst er kan du øge din kropsbevidsthed.

Øv dig i at være opmærksom kroppen fysiske tilstand og signaler.

Øv dig i at være opmærksom på dine sanser.

Øv dig i at mærke og undersøge dine følelser.

Din indre ro.

Og så er der den særlige bonus-indsigt. Roen sidder allerede i dig. I kroppen. Måske i hjerte-området.

Så du skal ikke ud og lede efter ro. Du skal forbinde dig til din egen indre ro. Og øve dig i at holde kontakten til den - også midt i stormvejret.

Læs også: Find din indre ro


Tags

Balance, Indre Ro, Mindfulness


Du vil sikkert også synes om:

Ro på tankemylderet
Nybegynderen
Fanget i verdens travlhed
Hvad tænker du? Læg en kommentar:

Your email address will not be published. Required fields are marked

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Gå ikke glip af det næste blogindlæg!

Tilmeld dig nyhedsbrevet og bliv opdateret.