Mine 5 gevinster ved familie mindfulness | TankePause Blog

Mine 5 gevinster ved familie mindfulness

  • 4 år siden
Mine 5 gevinster Familie Mindfulness

Mindfulness i børnefamilier

"Alt for mange folkeskoler har ikke styr på deres anti-mobbe-strategi" - lød det da jeg tændte for nyhederne for nyligt.

Det vigtigste i denne debat - for mig at se - er at vi alle tager et fælles ansvar for at lære børnene at vise åbenhed og respekt for hinanden. For forskelligheder. Og udvise empati.

Og en af de bedste måder at gøre dette på, er at være opmærksomme OG at gå forrest selv.

For hvordan udviser vi egentlig selv empati og respekt for forskelligheder? Hvordan taler vi om andre mennesker?

At evne empatien er kun et af de fem vigtigste bonusser ved at arbejde med mindfulness med sine børn. Familie mindfulness.

Og disse fem bonusser vil jeg introducere dig for her.

1

Ro og god nattesøvn

For både børn og voksne er en god nattesøvn essentiel for sundhed, trivsel og udvikling.

Og det handler både om at få nok timer til søvn - og om kvaliteten af søvnen.

Krop og sind bruger hvile-perioden til bearbejdning og oprydning.

Så det er en god investering at gøre noget for at forbedre sin nattesøvn, hvis den ikke er tilstrækkelig i dag.

Når man arbejder med mindfulness og hermed opmærksomheden, er der mange der oplever en bedre nattesøvn - hvad enten det handler om at man har svært ved at falde i søvn - eller mn vågner mange gange i løbet af natten.

Når det handler om vores børn, lærer de med mindfulness teknikker til at finde roen.

Og hele familien kan prioritere at anvende disse teknikker - og meget mere - for at gøre sengetiden rolig.

Med bedre søvn til følge.

2

Koncentration og fokus

At være mindful handler i bund og grund om evnen til at være til stede og observerende her og nu. Og evnen til at styre sin opmærksomhed. At vælge sit fokus.

Vi arbejder med at være opmærksom på sine sanser - og sanseindtrykkene.

Vi arbejder med at lære vores følelser at kende - og vores handlemønstre.

Vi arbejder med at opdage vores tankemønster.

Efterhånden som vi bliver mere opmærksom på disse - bliver vi også bedre til holde vores opmærksomhed lige her og nu på det vi gerne vil. Og ikke i lige så høj grad lade os rive med at det vi oplever.

3

Empati

Der er undersøgelser, der viser at folk, der får størst succes i livet, er dem som mestrer sociale kompetencer. Og at man får et særlig godt afsæt, hvis vi allerede i førskole-alderen træner disse egenskaber.

Mindfulness giver større indsigt i egne følelser og tanker, og giver dermed også muligheden for bedre at forstå, hvad der foregår i andre.

Vi udstyres med større opmærksomhed, nysgerrighed, indlevelse og forståelse. Empati. Venlighed.

4

Færre konflikter

Når familien vælger et større nærvær med hinanden - lærer følelserne at kende - øger empatien - giver det færre konflikter i hverdagen.

Når vi hver især bliver bedre til at forstå, hvad der sker i mig - og i dig - og skille tingene ad - kan vi bedre tale om tingene.

Og arbejde sammen om at finde de bedste løsninger.

Og har familien sammen deltaget i mindfulness-øvelser - har de et fælles sprog at arbejde ud fra. Kan hjælpe hinanden.

5

Mere overskud i hverdagen

Og når man lægger alt dette sammen - en god nattesøvn, færre konflikter, mere nærvær og større empati - hvad kan det så ikke føre til?

Mere energi - mere glæde - mere overskud.

Alt i alt en langt højere grad af trivsel i hverdagen, som giver plads til mere af alt det sjove.

Om forfatteren Mette la Cour

Mette la Cour - Life- og stress coach - Mindfulness-Instruktør - Underviser - Skriver om mindfulness, nærvær og glæde i livet.

Nyt 6 ugers Kursus

Læs Mere...

Skriv en kommentar: