Gør mere af det du elsker | TankePause Blog

Gør mere af det du elsker

  • et par måneder siden
Gør mere af det der gør dig glad - vandring

Forestil dig at det er aften og dagen i dag lakker mod enden.

Og hvis det er aften i læsende stund, så er det jo nemt for dig.

Prøv lige hurtigt at skimme dagens aktiviteter igennem.

Hvor meget tid brugte du på at gøre noget, der gjorde dig glad?

Noget du elsker at gøre? Noget du fordyber dig i? Hvor du kan glemme tid og sted?

Hvor stor en procentdel af din tid, vil du skyde på?


Og resten - hvad var det? noget der skulle gøres, for ellers.....?

Eller hvordan var det?


Ja undskyld det er mange spørgsmål - men hvis du lige giver dig selv lidt tid til at finde nogle svar - jo bedre forstår du hvad jeg mener i det efterfølgende.

Der kommer lige lidt flere:

De der resten-aktiviteter - prøv lige at huske hvordan det føltes i dig, at udføre dem. Mærk det.

Hvor meget af din energi brugte du på dem? (Ikke tid - men energi)


Og så prøv at mærke ind i dem, der gjorde dig glad. Hvordan føltes det?

Hvor meget af din energi, brugte du på dem?

Energifordelingen

Jeg vil gætte på at forholdet mellem tid og energi er meget forskelligt for de 2 slags aktiviteter.

Det er som regel sådan, at det der gør dig glad er typisk også noget, du er god til.

Og det er typisk også sådan at du bruger meget mindre energi på dem - end du bruger tid.

Ja nogle gange føles det nærmest sådan at de giver dig energi. Løfter dig.

Og de der opgaver, man ikke bryder sig om, dem der skal overstås - eller hvor du ikke føler dig føler dig god nok - de tærer meget mere energi end den tid, du bruger på det.

Man bruger en masse krudt på tankemylder, overspringshandlinger og til at presse sig selv til nu at få det overstået.

Så her kommer det sidste spørgsmål:

Er du tilfreds med balancen mellem de sjove og de kedelige aktiviteter?

Hvis ja - tillykke.

Hvis nej - så er det måske tid til at justere lidt.

For pointen her er - brug mest tid på det, du elsker at gøre. Det du er god til. Så får du et liv med energi og glæde.


At gøre noget ved det du ikke er så god til

Mange af os har igennem opvæksten lært at det vi ikke er så gode til - det er der vi skal sætte ind og træne for at blive bedre.

Og derved glemmer vi at blive endnu bedre til det vi allerede er gode til. Det vi interesserer os for.

Tænk hvis vi fik lov til at være virkelige eksperter til det, vi synes var sjovt og legende let?

Jojo tænker du måske. Der er jo altså noget, som skal gøres. Skal overstås.

Det er jeg med på.

Men jeg tror også på, at hvis du bruger en god rum tid på ting, der gør dig glad - så oplever du større generel trivsel.

Det bliver nemmere at overkomme resten eller finde alternative løsninger - feks at lade andre gøre det, så du ikke skal bruge så meget tid og energi på det.

Det kan også handle om mindset.

Hvad du tænker om det.

Måske kan du ændre dit fokus.

For mig hjælper det tit at tænke på resultatet - fremfor selve opgaven. Tænke på hvor glad jeg bliver, når det er gjort.

Andre gange giver jeg mig ro og mulighed til at fordybe mig i de trivielle opgaver - at udforske dem.


Hvad gør dig glad?

Hvis du har lidt svært ved lige at finde det, der gør dig glad - så må du prøve dig frem.

Prøv med det, du er rigtig god til.

Med det, der føles let

Med det, der får til at glemme tid og sted - og kan holde dig oppe til langt ud på natten

Der er dog en lille fælde, du skal være opmærksom på.

Frygten.

Den kan forsøge at bilde os ind, at vi skal springe udenom noget, der synes svært - men som vi inderst inde godt ved, vil være rigtig godt for os at gøre.

Frygten kan tage mange former og komme med mange ideer.

Hvis du har en mistanke om at frygten blander sig - så tag en stille stund for dig selv. Læg ro på tankemylderet og læg i stedet din opmærksomhed til dit hjerte eller din mavefornemmelse.

Mærk efter hvad det er der rør sig i dig. Og hvad der er bedst for dig. 

Lille øvelse

Så hvilken lille ting, kan du justere i morgen, så du bruger lidt mere tid på noget der gør dig glad?

Det koster måske bare 5 minutter - en ændring i mindset - en uddelegering - eller ?

Om forfatteren Mette la Cour

Mette la Cour - Life- og stress coach - Mindfulness-Instruktør - Underviser - Skriver om mindfulness, nærvær og glæde i livet.

Skriv en kommentar: