november 16

Balance Balance Balance

Balance som en badeand

Forestil dig en gul plastic-and - af den slags, børn har med i badekarret.

Se for dig hvordan den flyder på vandet - holder sig ovenpå. Og selv om der er bølger, der får den til at vippe fra side til side, så lykkes det alligevel den gule and at holde balance med hovedet op og bunden ned.

Næsten altid - for man ser en gang i mellem at bølgerne gik for højt og anden ligger i vandet med bunden i vejret og venter på at nogen samler den op og får den på ret køl igen.

Det er balance.

Altså at kunne holde hovedet op og benene ned i næsten al slags vejr. Og følge den naturlige drift til igen at få hovedet op, når det er lidt skævt.

Work Life Balance

Når jeg hører tale om work-life-balance - så kommer det ofte til at handle om tid. Om hvor mange timer du må arbejde. Om at arbejdet ikke må invadere hele dit liv. Eller rynkede bryn når talen falder på folk, der investerer timevis af deres hverdag på at forfølge en drøm eller et mål. Som om arbejde er et nødvendigt onde, der skal begrænses. 

Heldigvis er det ikke alle der tænker det sådan. 

For mig handler work-life-balance om helt andre ting end ugentlige arbejdstimer.

For mig handler det om at bevare sin indre-styrede balance som en bade-and - om der er balance i energi - om man lader op eller ned.

Og det er heldigvis en helt individuel sag hvad det er der tærer på energien - og hvad der fylder dig med energi, engagement og overskud.

Jeg henfalder ikke til bekymring over ildsjæle, der knokler mange timer hver uge for en sag, de brænder for. Når jeg kan se at de er i balance. Med sig selv. Holder hovedet op og benene ned.

Jeg bliver snarere bekymret over mennesker, der slider sig selv op ved at tilbringe timer i omstændigheder, der tærer på energien - og som gør det svært at holde hovedet oven vande.

Så hvad er forskellen egentlig her? En kombination af disse faktorer:

Graden af trivslen med det man gør

Energiløftende contra energitærende aktiviteter

Engagement

Overensstemmelse mellem værdier, drømme og mål på den ene side og aktiviteter på den anden

Selv at kunne planlægge og kontrollere sin tid.

Evnen til at få det til at fungere

Din egen indre balance mellem aktivitet og hvile - for både krop og sind

At finde den indre balance

Din indre balance er din evne til hurtigt at kunne få hovedet op igen, når bølgerne går højt.

Som badeanden er tyngdepunktet et issue. Hvis dit tyngdepunkt ligger oppe i hovedet i tankemylderet, er du nemmere at slå ud af kurs - vippeturene bliver større - end hvis du har din opmærksomhed og ro forankret i hele kroppen.

Så hvad er det, der gør tankemylderet til en tung bagage? Det er bekymringer, forvirring, frustrationer, irritabilitet, utilfredshed.

Disse tilstande fylder dit hoved og din opmærksomhed med ikke særligt konstruktive tanker.

Til gengæld er følelser som glæde, engagement, overskud forankret i hele kroppen. Disse gør dig mere stabil - i balance - og modstandsdygtig.

De tre vigtigste nøgleord til at bevare balancen er:

Hvile - sørg for at hvile hovedet - koble af. Giv dig selv lov til bare at være i passende grad. Eller endnu bedre - mediter.

Vejrtrækning. Dybe opmærksomme åndedrag hjælper dig til at holde jordforbindelse og kontakt til hele kroppen.

Nærvær - i nuet - og i livet. Øv dig i at være fuldt til stede og nyde alle de øjeblikke du kan.


Tags

Balance


Du vil sikkert også synes om:

Hverdagens trummerum
Ferie – et afbræk i hverdagen
Hvad er dit morgenritual?

Hvad tænker du? Læg en kommentar:

Your email address will not be published. Required fields are marked

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}