februar 15

4 mindful-benefits for dine kollegers trivsel

Trivsel og arbejdsglæde på arbejdspladsen

Mindfulness er ikke kun til gavn for dit fokus, din effektivitet i dine arbejdsopgaver.

Mindfulness er også trivsel og arbejdsglæde.

Mindfulness er kindfulness. Venlighed.

Nærvær, følelser, medfølelse, opmærksomhed.

Hvorfor nu det? Og hvorfor er det vigtigt på en arbejdsplads?

Fordi det øger tilfredsheden, loyaliteten, effektiviteten, motivationen - og det smitter.

Og hvad kræver det af dig?

Egentlig ikke særlig meget.

Gå forrest med det gode eksempel - "be the change you want to see in the world". For det smitter.

Giv ud af det, du gerne vil modtage.

Og hvad handler det så om?

Der er 4 vigtige punkter:

1

Nærvær.

At give hinanden nærvær, er en af de største gaver, vi kan give hinanden.

Og vi får så meget tilbage.

Og det gælder i alle sammenhænge - både i en en-til-en samtale - men også til møder.

Så lær at være opmærksom i det, du er i lige nu. Lær at være opmærksom på dine kolleger.

2

Forståelse.

Giv plads til at forstå hinanden. Vid at vi alle har hver vores grund til at agere som vi gør. Respekter det - og giv plads til at forsøge at forstå.

Når der skal søges kompromiser og løsninger - så søg at afdække de forskellige behov - og søg at tilgodese dem.

3

Yd opmærksomhed, imødekommenhed og hjælp.

Ganske små ting her gør en stor forskel.

Anerkend dine kolleger. Tilbyd din hjælp. Bring glæde og opmuntring.

Du og dine kolleger vokser i tilfredshed, kreativitet og effektivitet, hvis I bliver set - på den gode måde.

4

Og så er der det med følelserne.

Lær at anerkende at vi alle har en grund til at gøre som vi gør.

Når du møder andres følelser - så lad være med at lade dig rive med eller skræmme. Giv plads og forsøg at forstå baggrunden.

Når du møder dine egne følelser - så stop lige op et sekund, inden du lader dem bruse ud. Hvis du kan. Forstå hvad det handler om. Vælg en hensigtsmæssig måde at lade dem komme til udtryk. Øvelse gør mester.

Lær dine følelser at kende. Hvordan de giver sig til kende.

Mindfulness er også kindfulness

Med mindfulness bliver du mere opmærksom. På hvad der sker i dig og hvorfor. På hvad der sker i andre.

Hvor mange konflikter ville vi ikke undgå på arbejdspladsen, hvis vi bare var en lille smule mere opmærksomme på hinanden?

Og hvad ville det ikke gøre for effektiviteten og tilfredsheden?

For følelsen af fællesskab - frem for "mig og dem"?

Vil I gerne gøre mere for jeres trivsel på arbejdspladsen?

Kunne du tænke dig mere trivsel på arbejdspladsen for dig og dine kolleger?

Mere glæde, motivation, effektivitet, opmærksomhed?

Fortæl mig hvad det er I har brug for - så laver jeg pakken til jer.


Tags

Medarbejdere i balance, Mindfulness på job, Trivsel


Du vil sikkert også synes om:

Gør mere af det du elsker
Hvad tænker du? Læg en kommentar:

Your email address will not be published. Required fields are marked

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Gå ikke glip af det næste blogindlæg!

Tilmeld dig nyhedsbrevet og bliv opdateret.