Hvad er egentlig forskellen på
Nyhedsbreve og mail-serier?
For modtageren er der faktisk ingen forskel - de ser en mail fra dig i indbakken.
Men der er en væsentlig forskel for dig.
Nyhedsbrevet
Nyhedsbrevets særlige natur er at være “døgnflue” - du skriver den - sender den af sted - skeler måske til statistikken - og så er den ude af verdenen.
Nyhedsbreve er mails du sender på et bestemt tidspunkt til alle - eller en del af - dine læsere.
Det vil sige at alle får denne mail samtidig - og når nyhedsbrevet er sendt ryger den i arkivet hos dig.
Nyhedsbreve er typisk aktuelle - du kan skrive om årstider, begivenheder i verden og i din forretning. Det kan være inspirationer - men det kan også være kampagner for noget, du har til salg.
Naturen i nyhedsbrevene er, at du løbende skal skrive nye mails til dine læsere.
Mail-serien
Mail-serien derimod er mails på automatik.
Og det er jo her den væsentlige forskel er for dig - for du skriver den - sætter betingelsen for hvornår den skal sendes. Og så lever den sit eget lange liv - indtil du stopper den igen.
Mails på automatik sendes af sted til den enkelte modtager, når den bliver tricket til det. Trickeren - eller betingelsen om du vil - kan være forskellige:
- tilmelding til dit nyhedsbrev - måske v.hj.a en Freebie
- tid siden sidste mail
- klik på et link i en tidligere mail
- læserens 1 års-jubilæum på dit nyhedsbrev
Ja kun fantasien og dit mail-program sætter begrænsningen.
Når man kalder det en mail-serie, er det fordi det typisk kan være en række af mails, der sendes med fx 3 dages mellemrum, når en ny læser kommer på listen.
For eksempel: Anne tilmelder sig mandag og modtager straks den første mail (en kvittering - måske med en freebie). Torsdag får hun så mail nummer 2. Søndag nummer 3.
Men Jens tilmelder sig tirsdag og får anden mail fredag osv.
At lave en god velkomstmail-serie kan være en rigtig god ide. Du kan bruge den til at præsentere dig nærmere - starte en dialog og ende serien med et godt tilbud til dem.