Hvad er 2-faktor-godkendelse?
2-faktor-godkendelse er en sikkerhedsforanstaltning, der styrker beskyttelsen af dine konti og adgang til systemer.
Det hedder 2-faktor, fordi metoden indebærer at du skal gøre brug af to forskellige typer af identifikation for at få adgang. Det kan være noget, du ved (f.eks. en adgangskode) - kombineret med noget, du har (f.eks. en engangskode genereret af en app på din telefon).
Hensigten med at anvende 2-faktor godkendelse, er at det derved bliver sværere for andre personer at få adgang til dine konti. Selvom en person får fat i din adgangskode, vil de stadig have brug for det andet element, f.eks. en engangskode, for at fuldføre loginprocessen.
Dette sikkerhedslag hjælper med at forhindre uautoriseret adgang, da det kræver, at en angriber har både noget, du ved, og noget, du har. Dette kan være særlig nyttigt, når du har følsomme oplysninger eller adgang til vigtige systemer.
Derfor er det vigtigt at bruge 2-faktor godkendelse alle de steder det er muligt - da det øger din sikkerhed markant. Mange online-tjenester, som f.eks. sociale medier, e-mailkonti og netbank, tilbyder muligheden for at aktivere 2-faktor godkendelse.
Der er forskellige muligheder for at supplere dit password med “noget du har”. Mange officielle og finansielle systemer anvender MitID.
Nogle systemer tilbyder at sende dig en kode med en SMS, når du logger ind. Og nogle tilbyde anvendelsen af en authenticator-app, som genererer en engangskode, som du indtaster. Pointen med disse 2 sidste muligheder er at koden er uforudsigelig - og du skal have din smartphone i hånden for at kunne logge ind. Det gør det særligt svært for uautoriserede at skaffe sig adgang til dine systemer.
Så husk, ved at bruge 2-faktor godkendelse styrker du sikkerheden for dine konti og beskytte dine personlige oplysninger mod uautoriseret adgang.